banu_kazanc

Google Plus Sayfası

Kimler Sitede

Şuanda 2 misafir bağlı
Şişmanladım mı Yoksa Vücudum Su Mu Tutuyor? PDF Yazdır E-posta
Beslenmede sıvı dengesi önem taşır. Sıvı, hücre içine besinlerin taşınmasını ve artık maddelerin vücuttan atılmasını sağlar. Sodyum besinlerde doğal olarak bulunan bir mineraldir ve vücutta ki temel görevlerinden birisi sıvı dengesini korumaktır.

Vücut fazla miktarda alınan sodyumu terleme ve idrar yoluyla atar, atamadığı durumlarda ise vücutta ödem adını verilen su toplanmalarına neden olur. Zaman zaman diyetimize tamamiyle uymamıza rağmen, tartıda ibrenin yukarı doğru çıkması paniklememize neden olur, nerede yanlış yaptığımızı düşünürüz. Oysa aldığımız kilo değildir, sadece vücudumuz su tutmuştur.

 • Fazla kilo• Stres• Aşırı tuzlu yiyecekler tüketmek• Az su tüketmek• Yorgunluk, uzun süre ayakta durmak• Fazla karbonhidratlı beslenmek• Aşırı sıcak• Adet öncesi (pre-menstural) dönem• Hamilelik sırasında oluşan ödem


VÜCUT NİYE SUYU TUTAR?

  • Vücuttaki sodyum-potasyum dengesinin bozulması  vücudun su tutmasına neden olur .
  • Adet öncesi dönemde vücudumuz daha fazla  su tutar.
  • Örneğin bazı doğum kontrol hapları, tansiyon düşürmek için kullanılan ilaçlar ve bazı antibiyotikler vücudun su tutmasına  yol açabilir
  • Kabızlık, aşırı alkol, aşırı tuz, çok hızlı yemek ya da haşlanmış fasulye gibi gaz yapıcı besinler vücutta şişkinliğine neden olur, ayrıca   gıda tahammülsüzlükleri de ödeme neden olur .
  • Bazı yiyecekler vücudun su tutma özelliğini etkiler, Ödem artırıcı besinler örneklemek istersek- Tuzlu yiyecekler- Alkol- Kola- Tatlı yiyecekler,Rafine edilmiş  şekerler olarak sıralanabilir.
  • Gıda tahammülsüzlüğü ayrıca gaz şikayetlerini artırır.O nedenle kimi gıdaları tükettikten sonra  kendinizi kontrol etmelisiniz.Gıda taahammülsüzlüğüne bağlı  şişkinliğin başlıca sorumluları , buğday ve süt ürünleri gibi besinlerdir.
  • Süt ürünleri: Sütün içinde bulunan laktoz, gaz oluşmasına neden olur.. Laktoz içermeyen süt ürünlerini denemeniz çözüm olabilir. Ayrıca, yoğurt, ayran, cacık, peynir, dondurma gibi sütten hazırlanmış yiyecekler  pek çok kişide problem yaratmaz. Bazen de sadece sütü soğuk veya sıcak içmek de kişilerde rahatsızlık verir, deneyerek hangisinin sizi rahatsız ettiğini bulabilirsiniz.
  • Bazı sebzeler: Soğan, turp, lahana, kereviz, havuç, brüksel lahanası, brokoli, karnabahar sebzelerin içinde bulunan bazı bileşiklerde gaz şikayetlerine neden olur.
  • Hamilelik döneminde de vücutta su tutumu fazladır.
  • Hareketsizlik, iklim   değişikliği,   kalp, böbrek, tiroit gibi kimi hastalıklar, ilaçlar, hatta dağ sporları, stres gibi pek çok şey de ödeme neden olur.   

Çok su içiyorum şişkinliğin sebebi çok su içmek olabilir mi?
Hayır, fazla su içmek vücudun su tutmasına neden olmaz aksine  şişkinlikleri azaltmak için  yeterli miktarda su içilmesi gerekir.   

Vücudun Sodyum ihtiyacı ne kadardır?
Sağlıklı bir bireyin ihtiyacı olan minimum  günlük sodyum ihtiyacı 1 gr dan bile daha azdır,bu miktar yaklaşık ¼ tatlı kaşığı tuzdur,günde yaklaşık  4-6 g  kadar tuz tüketmek yeterlidir. Sodyum,  yediğimiz bir çok yiyecek maddesinde bulunur ve gıdaları korumak için kullanılır.  

Yiyeceklerimize tuz eklemek çoğu kez lezzetlendirme isteği ve alışkanlıktan kaynaklanır,vazgeçebilirsiniz ,lezzet için daha sağlıklı olanı baharatları, otları,  sirkeyi ve meyve sularını tercih edin.

Yiyeceklerin sodyum içeriklerine dikkat edin ve satın aldığınız yiyeceklerin etiketlerini okumayı alışkanlık haline getirin,çok az tuzlu yiyecekler kullanın ve deniz tuzu,kaya tuzu gibi,daha az zararlı   tuzlar seçin. Bunun yanı sıra tuz içeren şarküteri ürünlerini tüketmemek gerekir.* Turşu, konserve, aşırı soda tüketimi,   hazır çorbalar,   et-tavuk suyu tabletleri gibi sodyum içeriği yüksek olan gıdaların tüketimine dikkat edilmeli.


Vücudumuzda toplanan ödemi atmak için ne yapmalıyız?

  • tuzdan uzak durarak daha fazla sıvı tüketmelisiniz.
  • Daha fazla “Protein” almalısınız, balık, et, yumurta, tuzsuz peynir gibi besinler tüketmelisiniz
  • günde 1000 mg. kalsiyum almakta,su tutulmasıyla ilgili sorunları azaltır.
  • Adet Öncesi Gerginlik  ve şişkinliği hafifletmek için, B6 vitaminini alabilirsiniz.
  • Daha az tuz, rafine şeker, kırmızı et ve yağ tüketmeye çalışın; karbonhidrat karışımları, sebze ve meyve yiyin.
  • Tabağınızdaki yiyeceğe tuz yerine başka katkılar eklemeyi deneyin (Bu, mevsime göre çeşitli otlar, limon suyu ya da sirke,nar ekşisi olabilir.)
  • Yemeğinizi pişirirken az tuz ekleyin, salatanızı hazırlarken hiç tuz eklemeyin.
  • Konserve yerine taze ürünleri tercih edin
  • Muz ve yeşil yapraklı sebzeler bol miktarda potasyum içerirler Elma, armut ve kayısı iyi potasyum kaynaklarıdır ve potasyum, bedeninizin sıvı dengesini düzeltmeye yardımcıdır.
  • Kiraz ve turunçgiller de şişkinlik yapmayan meyvelerdendir. Ananasta bulunan mucize enzim bromelin, sindirimi kolaylaştırır, gazı azaltır ve midenizi rahatlatır.

Su ihtiyacı başka içeceklerlede karşılanır mı?

  • Kahve, çay, kola gibi kafein içeren maddeler, idrar söktürücü maddeler içerdiklerinden, bunları içtiğinizde daha fazla idrar çıkartmanıza ve sonuçta su kaybetmenize sebep olurlar. Suyun yerini başka hiçbir içecek tutamaz.
Ödem azaltıcı besinler
-  Karahindiba
- Tarçın ve karanfille yapılmış çay
- Yeşil yapraklı besinler
- Maydanoz, Kiraz sapı,armut,şeftali

DİYET YAPARKEN KİLO İLE KARIŞAN BAŞKA BİR SORUN İSE ŞİŞKİNLİK VE GAZ ŞİKAYETLERİDİR:
Diyete başlayanların sıklıkla bağırsaklarının iyi çalışmadığından yakınırlar,diyete başladıktan sonraki haftalarda  vücudun daha az besin tüketimi ile bağlantılı olarak bağırsak tembellikleri başlayabilir. Kabızlığı, dışkılama sıklığının azalması ve dışkılama sırasında güçlük çekilmesi olarak tanımlayabiliriz.Kabızlık haftada üç kereden  az bir bağırsak hareketi olarak kabul edilir.

DİYET YAPARKEN BARSAK ŞİKAYETLERİMİZ İÇİN NE YAPABİLİRİM ?

  • Bu sorunları aşmak için sabahları uyanınca bir bardak su içmek bile işe yarayabilir, bu mide-barsak refleksini uyarır ve barsaklar çalışır.
  • Hareketsiz bir yaşam yerine ,fiziksel aktivitede artış sağlamak ,düzenli yapılan egzersiz ve özellikle karın hareketlerinin  barsakların çalışması üzerinde olumlu etkisi olur.
  • Ara öğünlerde kuru meyveler tüketmek ve üzerine ılık su içmekte oldukça yarar sağlar.Kayısı kurusu, incir kurusu, erik kurusu da tek başına veyahut komposto şeklinde tüketilirse bağırsak hareketlerini düzenler. 
  • Karpuz ve kavun gibi taze meyveler, yüksek su içeriği  ile kabızlık sorunlarını gidermeye  yardımcı olur. 
  • Posa alımını artırmak iyi bir öneridir,dikkat edilmesi gereken  nokta posalı ürünlerin hızlı bir şekilde çok miktarlarda başlanmasının sindirim sisteminde  rahatsızlık verici şişkinlik, gaz ve ağrıya neden olabileceğidir. Bu nedenle posalı gıda oranının yavaş yavaş belli bir düzen içinde artırılması gerekir. Böylece vücut bu gıda değişikliğine alışabilir.
  • Özellikle elma gibi pektin içeren besinler barsakları yumuşatır.
  • Pırasa, bamya, bezelye, kabak  gibi sebzeler bol miktarda lif içerir ve sulu,sıcak yemekler şeklinde tüketilirlerse bağırsaklarda çalışmaya yönelik etki gösterebilirler.
  • Lifli gıdalar artırıldığında yeterli su içmeye de özen göstermek gerekir.
  • Salatalara veya sabah kahvaltısında tahıl gevreklerine bir kaşık keten tohumu ilavesi de önerilebilir.
  • Çok miktarlara koyu çay ve kahve tüketmekte barsak üzerinde olumsuz etki yaratır.
  • Probiyotik yoğurtlar, prebiyotik içecekler kefir gibi  oldukça yararlıdır.
  • Herkesin farklı bir bağırsak ritmi vardır. Tuvalete çıkma sıklığı, zamanlaması her bireyde farklıdır, kişiye özel düzen yapısal özelliklerle ilişkilidir.Bununla birlikte hergün özellikle sabahları belirli bir süre tuvalette kalma alışkanlığı  kazanmakta sizin için yararlı olur.


BESLENME VE DİYET UZMANI
BANU KAZANÇ AĞUSTOS 2010
 
 

 

 
< Önceki   Sonraki >
RocketTheme Joomla Templates
Google+